Blog

Artificial intelligence
Artificial intelligence (AI), ook wel kunstmatige intelligentie (KI) is in de afgelopen maanden razend populair geworden. Het is bijna alsof AI nog niet bestond, maar het tegendeel is waar!
Afbeelding

12 juli 2023

Artificial Intelligence bestaat al veel langer, denk maar aan de slimme zoekmachines, vertaalmachines, navigatiesystemen en zelfs de algoritmes die producten aanbevelen. We leven er al jaren mee, maar de ontwikkeling van AI is de afgelopen tijd in een stroomversnelling terecht gekomen.

 

Wat is Artificial Intelligence?

AI verwijst naar de ontwikkeling van computersystemen en algoritmes die taken uitvoeren die normaal gesproken door mensen worden uitgevoerd. Maar, met verschillende technieken zoals Machine Learning (ML) worden de systemen getraind om met behulp van grote hoeveelheden gegevens patronen en trends te herkennen. Op basis van deze patronen en trends baseert AI zijn antwoorden.

 

Er zijn 2 categorieën AI:

 

  • Zwakke AI (narrow AI): deze vorm van AI is speciaal ontwikkeld voor specifieke taken en beperkt zich tot een bepaald domein. Dit betekent dat ze geen kennis hebben over zaken buiten hun domein. Bij narrow AI kan je denken aan chatbots van een klantservice of beeldherkenning in een bepaalde context.
  • Sterke AI (general AI): deze vorm van AI is zo ontwikkeld dat het de intellectuele mogelijkheden van de mens kan evenaren en zelfs kan overstijgen. General AI kan dan ook veel verschillende taken uitvoeren zoals leren, redeneren, creatief zijn en zelfbewustzijn.

 

Voordelen van AI

  • Automatisering en efficiëntie: veel taken kunnen door AI uit handen worden genomen
  • Gegevensanalyse en besluitvorming: AI kan patronen ontdekken die door mensen lastig te herkennen zijn.
  • Personalisatie en aanbevelingen: door jouw klanten (met AI) gepersonaliseerde aanbevelingen te laten zien is de kans groot dat je klanttevredenheid stijgt.
  • Geavanceerde analyse en voorspelingen: met behulp van de patronen en trends is AI beter in staat om inzicht en prognoses te bieden.
  • Automatische vertaling en spraakherkenning: dit stelt mensen in staat om via spraakinteractie met technologie te communiceren. Dit is vooral handig als je de communicatie tussen verschillende talen wilt vergemakkelijken.
  • Verbeterde gezondheidszorg:AI kan helpen bij medische diagnoses, prognoses behandelingen.
  • Veiligheid en beveiliging: AI kan worden ingezet voor het identificeren van bedreigingen, het detecteren van afwijkingen en het verbeteren van de beveiligingssystemen.

 

Nadelen van AI

  • Werkgelegenheid en verandering op de arbeidsmarkt: sommige banen zullen in de toekomst overbodig worden met de komst van AI.
  • Privacy en beveiliging: door de grote hoeveelheden gegevens die verzameld worden ontstaan er zorgen over privacybescherming en gegevensbeveiliging.
  • Bias en eerlijkheid: AI-systemen zijn afhankelijk van de gegevens waarop ze zijn getraind, als hier dus een fout in zit kan dit leiden tot verkeerde informatie.
  • Gebrek aan transparantie en uitlegbaarheid: het is lastig te begrijpen hoe AI-modellen tot hun beslissingen komen. Dit kan ervoor zorgen dat het lastig is om de antwoorden te verantwoorden of verklaren op het moment dat je je content moet verdedigen.
  • Technische beperktheid en fouten: AI is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de algoritmen en gegevens. Dit betekent dat ze fouten kunnen maken of verkeerde conclusies kunnen trekken.

Zodra jij actief gaat werken met AI is het verstandig om de beveiliging van jouw apparatuur goed op orde te hebben. TendenZ kan je hierbij helpen. Wij bieden namelijk verschillende zaken die jouw bedrijf veiliger maken. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreid IT-beheer of managed security.

 

Maar, om niet op de zaken vooruit te lopen is het verstandig om te beginnen met een security check. Vandaar uit kunnen we samen kijken wat jouw bedrijf nodig heeft en welk van onze producten/diensten jou kunnen ondersteunen bij het ontdekken van de bijzondere wereld van AI.


Is jouw IT-infrastructuur klaar voor de toekomst?